In the pre-Hispanic world, the civilizations that arose in the present Mexican territory elaborated around the uterus and its functions a rich symbolism, of which we possess a significant iconographic, mythological and historical evidence. The very place of origin of the Nahua people (known to us as Aztecs) who imposed their hegemony over central Mexico is often imagined as a sort of terrestrial uterus subdivided into several lobes (called Chicomoztoc 'seven caves'), each of which generated one of the first nahua speaking tribes. An explicit uterine symbolism also inspired the use of the steam bath, still used today in conjunction with childbirth and the cure of various diseases, under the patronage of deities related to procreation. Especially interesting are the ideas around reproductive physiology, present in countless contemporary indigenous communities, as well as the practices related to reproductive health, which continue to be the prerogative of a large number of traditional midwives: it is precisely about the manipulation and positioning of the uterus during pregnancy and after childbirth that native midwives have built their own specific field of action, alternative to the heavy medicalization implemented within the health structures, as well as useful to affirm the dignity and autonomy of native knowledge.
Nel mondo preispanico, le civiltà sorte nell’attuale territorio messicano elaborarono intorno all’utero e alle sue funzioni una ricca simbologia, di cui ci sono pervenute significative testimonianze iconografiche, mitologiche e storiche. Lo stesso luogo d’origine delle genti di lingua nahuatl (a noi note come Aztechi) che imposero la propria egemonia sul Messico centrale è spesso immaginato come una sorta di utero terrestre suddiviso in più lobi (chiamato chicomoztoc ‘sette caverne’), ognuno dei quali avrebbe generato una delle tribù primigenie. Una esplicita simbologia uterina ispirava inoltre l’uso del bagno di vapore, ancor oggi usato in concomitanza con i parti e la cura di svariate malattie, sotto il patrocinio di divinità legate alla procreazione. Di particolare interesse sono poi le idee intorno alla fisiologia riproduttiva, attualmente vigenti presso innumerevoli comunità indigene, nonché le pratiche legate alla salute riproduttiva, che continuano a essere appannaggio della nutrita schiera delle levatrici tradizionali: proprio attorno alla manipolazione e al posizionamento dell’utero durante la gravidanza e dopo il parto, queste hanno costruito un proprio specifico ambito d’azione, alternativo alla pesante medicalizzazione attuata all’interno delle strutture sanitarie, nonché utile ad affermare la dignità e l’autonomia dei saperi nativi.
Dalle sette caverne alla sala parto. Un excursus su concezioni e pratiche intorno all’utero nel Messico antico e moderno / Lupo, Alessandro. - STAMPA. - (2018), pp. 55-84.
Dalle sette caverne alla sala parto. Un excursus su concezioni e pratiche intorno all’utero nel Messico antico e moderno
Alessandro Lupo
2018
Abstract
In the pre-Hispanic world, the civilizations that arose in the present Mexican territory elaborated around the uterus and its functions a rich symbolism, of which we possess a significant iconographic, mythological and historical evidence. The very place of origin of the Nahua people (known to us as Aztecs) who imposed their hegemony over central Mexico is often imagined as a sort of terrestrial uterus subdivided into several lobes (called Chicomoztoc 'seven caves'), each of which generated one of the first nahua speaking tribes. An explicit uterine symbolism also inspired the use of the steam bath, still used today in conjunction with childbirth and the cure of various diseases, under the patronage of deities related to procreation. Especially interesting are the ideas around reproductive physiology, present in countless contemporary indigenous communities, as well as the practices related to reproductive health, which continue to be the prerogative of a large number of traditional midwives: it is precisely about the manipulation and positioning of the uterus during pregnancy and after childbirth that native midwives have built their own specific field of action, alternative to the heavy medicalization implemented within the health structures, as well as useful to affirm the dignity and autonomy of native knowledge.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Lupo_Dalle-sette-caverne-alla-sala-parto_2018.pdf
solo gestori archivio
Note: http://www.cambridgescholars.com/cultural-constructions-of-the-uterus-in-pre-modern-societies-past-and-present
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
3.29 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.29 MB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.